Toruń, styczeń 2010
dr Maciej Tokarski
Zagadnienie na zaliczenie z przedmiotu Ekonomia Społeczna
· wyjaśnić i scharakteryzować cele gospodarowania,
· wyjaśnić różnicę między mikro – a makroekonomią,
· wyjaśnić znaczenie potrzeb i ich hierarchii,
· wyjaśnić zjawisko rzadkości w ekonomii oraz kosztu alternatywnego,
· dokonać klasyfikacji środków zaspakajania potrzeb (dóbr i usług),
· wyjaśnić na czym polega ograniczoność dóbr i usług,
· wyjaśnić paradoksy w ekonomii: efekt naśladownictwa i demonstracji,
· wyjaśnić na czym polega zasada racjonalnego gospodarowania oraz zastosowaćwarianty racjonalnego gospodarowania określonych sytuacjach,
· omówić funkcje pieniądza,
· wyjaśnić istotę i cechy rynku,
· dokonać klasyfikacji rynków,
· wyjaśnić różnicę pomiędzy rynkiem producenta a rynkiem konsumenta,
· wyjaśnić istotę mechanizmu rynkowego,
· scharakteryzować czynniki kształtujące popyt, podaż i cenę oraz wyjaśnić klauzulę „ceteris paribus”,
· wyznaczyć punkt równowagi rynkowej,
· wyjaśnić pojęcie, cen,
· wyjaśnić i obliczyć elastyczność cenową popytu i podaży,
· wyjaśnić podstawy podejmowania decyzji przez konsumenta,
· omówić znaczenie krzywej obojętności,
· omówić pozycje budżetu gospodarstwa domowego oraz wymienić sytuację w której następują przesunięcia linii budżetowej,
· dokonać analizy zależności dochodów a struktury wydatków konsumentów w oparciu o prawa Engla (podać przykłady działania prawa),
· podać i zinterpretować prawa Gossena,
· scharakteryzować wzajemne powiązania pomiędzy podmiotami gospodarującymi w warunkach gospodarki rynkowej i centralnie planowanej (gospodarstwo domowe – przedsiębiorstwa – państwo),
· zdefiniować i odróżnić pojęcia: kosztów, przychodów, dochodów, nakładów, wydatków, zasobów,
· wymienić rodzaje struktur rynkowych w gospodarce oraz wytłumaczyć znaczenie konkurencji w gospodarce rynkowej,
· scharakteryzować założenia odnośnie występujących struktur rynkowych: konkurencji doskonałej, monopolu pełnego, konkurencji monopolistycznej, oligopolu oraz ich wpływu na warunki działania firm i rynkową pozycję konsumentów,
· określić role, znaczenie i funkcje państwa w gospodarce,
· omówić współczesne modele gospodarki rynkowej (anglosaski, nadreński, japoński, skandynawski) oraz wskazać na ich podstawie cechy charakterystyczne dla gospodarki polskiej,
· wskazać różnicę pomiędzy gospodarką centralnie planowaną (nakazowo-rozdzielczą, niedoborów, deficytu, komunizmem, socjalistyczną) a gospodarką rynkową (kapitalistyczną),
· wyjaśnić pojęcie, funkcje i rolę budżetu państwa oraz wskazać główne źródła jego dochodów oraz kierunki wydatków,
· wyjaśnić przyczyny deficytu budżetowego oraz wskazać sposoby jego finansowania,
· zdefiniować istotę podatków oraz ich klasyfikacje,
· ocenić znaczenie fiskalizmu dla państwa, podmiotów gospodarczych i jego obywateli,
· na podstawie krzywej A. Laffera wyjaśnić możliwe granice opodatkowania,
· wyjaśnić mechanizm efektu wypychania w gospodarce,
· wyjaśnić pojęcie długu publicznego oraz jego wysokości dla funkcjonowania państwa i podmiotów w gospodarce,
·
· wyjaśnić i posłużyć się wskaźnikami charakteryzującymi gospodarkę w skali makroekonomicznej (PKB, tempo wzrostu, dochód per capita, stagflacja, stagnacja, deflacja, deficyt obrotów bieżących, stopy referencyjne) oraz posłużyć się rocznikiem statystycznym w celu wyszukiwania wymienionych wskaźników,
· scharakteryzować znaczenie i funkcje Banku Centralnego w Polsce (NBP) oraz zasady i narzędzia polityki monetarnej,
· scharakteryzować cykl koniunkturalny w gospodarce oraz sposoby oddziaływania państwa na poprawę koniunktury,
· zdefiniować pojęcie inflacji oraz określić jej rodzaje w zależności od przyjętego kryterium,
· zinterpretować wartość wskaźnika inflacji,
· ocenić wpływ inflacji dla funkcjonowania gospodarki państwa,
· wyjaśnić sposoby przeciwdziałania inflacji,
·
dr Maciej Tokarski
Zagadnienie na zaliczenie z przedmiotu Ekonomia Społeczna
· wyjaśnić i scharakteryzować cele gospodarowania,
· wyjaśnić różnicę między mikro – a makroekonomią,
· wyjaśnić znaczenie potrzeb i ich hierarchii,
· wyjaśnić zjawisko rzadkości w ekonomii oraz kosztu alternatywnego,
· dokonać klasyfikacji środków zaspakajania potrzeb (dóbr i usług),
· wyjaśnić na czym polega ograniczoność dóbr i usług,
· wyjaśnić paradoksy w ekonomii: efekt naśladownictwa i demonstracji,
· wyjaśnić na czym polega zasada racjonalnego gospodarowania oraz zastosowaćwarianty racjonalnego gospodarowania określonych sytuacjach,
· omówić funkcje pieniądza,
· wyjaśnić istotę i cechy rynku,
· dokonać klasyfikacji rynków,
· wyjaśnić różnicę pomiędzy rynkiem producenta a rynkiem konsumenta,
· wyjaśnić istotę mechanizmu rynkowego,
· scharakteryzować czynniki kształtujące popyt, podaż i cenę oraz wyjaśnić klauzulę „ceteris paribus”,
· wyznaczyć punkt równowagi rynkowej,
· wyjaśnić pojęcie, cen,
· wyjaśnić i obliczyć elastyczność cenową popytu i podaży,
· wyjaśnić podstawy podejmowania decyzji przez konsumenta,
· omówić znaczenie krzywej obojętności,
· omówić pozycje budżetu gospodarstwa domowego oraz wymienić sytuację w której następują przesunięcia linii budżetowej,
· dokonać analizy zależności dochodów a struktury wydatków konsumentów w oparciu o prawa Engla (podać przykłady działania prawa),
· podać i zinterpretować prawa Gossena,
· scharakteryzować wzajemne powiązania pomiędzy podmiotami gospodarującymi w warunkach gospodarki rynkowej i centralnie planowanej (gospodarstwo domowe – przedsiębiorstwa – państwo),
· zdefiniować i odróżnić pojęcia: kosztów, przychodów, dochodów, nakładów, wydatków, zasobów,
· wymienić rodzaje struktur rynkowych w gospodarce oraz wytłumaczyć znaczenie konkurencji w gospodarce rynkowej,
· scharakteryzować założenia odnośnie występujących struktur rynkowych: konkurencji doskonałej, monopolu pełnego, konkurencji monopolistycznej, oligopolu oraz ich wpływu na warunki działania firm i rynkową pozycję konsumentów,
· określić role, znaczenie i funkcje państwa w gospodarce,
· omówić współczesne modele gospodarki rynkowej (anglosaski, nadreński, japoński, skandynawski) oraz wskazać na ich podstawie cechy charakterystyczne dla gospodarki polskiej,
· wskazać różnicę pomiędzy gospodarką centralnie planowaną (nakazowo-rozdzielczą, niedoborów, deficytu, komunizmem, socjalistyczną) a gospodarką rynkową (kapitalistyczną),
· wyjaśnić pojęcie, funkcje i rolę budżetu państwa oraz wskazać główne źródła jego dochodów oraz kierunki wydatków,
· wyjaśnić przyczyny deficytu budżetowego oraz wskazać sposoby jego finansowania,
· zdefiniować istotę podatków oraz ich klasyfikacje,
· ocenić znaczenie fiskalizmu dla państwa, podmiotów gospodarczych i jego obywateli,
· na podstawie krzywej A. Laffera wyjaśnić możliwe granice opodatkowania,
· wyjaśnić mechanizm efektu wypychania w gospodarce,
· wyjaśnić pojęcie długu publicznego oraz jego wysokości dla funkcjonowania państwa i podmiotów w gospodarce,
·
· wyjaśnić i posłużyć się wskaźnikami charakteryzującymi gospodarkę w skali makroekonomicznej (PKB, tempo wzrostu, dochód per capita, stagflacja, stagnacja, deflacja, deficyt obrotów bieżących, stopy referencyjne) oraz posłużyć się rocznikiem statystycznym w celu wyszukiwania wymienionych wskaźników,
· scharakteryzować znaczenie i funkcje Banku Centralnego w Polsce (NBP) oraz zasady i narzędzia polityki monetarnej,
· scharakteryzować cykl koniunkturalny w gospodarce oraz sposoby oddziaływania państwa na poprawę koniunktury,
· zdefiniować pojęcie inflacji oraz określić jej rodzaje w zależności od przyjętego kryterium,
· zinterpretować wartość wskaźnika inflacji,
· ocenić wpływ inflacji dla funkcjonowania gospodarki państwa,
· wyjaśnić sposoby przeciwdziałania inflacji,
·
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz